Denna sorts läsning har visat sig vara avgörande för att man ska kunna ta till sig och förkovra sin allmänbildning – överlag för att kunna orientera sig ordentligt i det omgivande samhället. Det här gäller inte bara barn och ungdom, utan även oss vuxna.
Jag skulle i ljuset av den senaste samhällsutvecklingen betona några saker till. Läsning ökar även vårt ordförråd och vår begreppsapparat, och därmed också förmågan att formulera tankar och åsikter klart och tydligt.
Men vad är en åsikt? Det är vår beskrivning av verkligheten, antingen så som vi uppfattar den för tillfället, eller som vi önskar att den skulle vara. Och om vi då inte har verbala verktyg för att formulera och argumentera vettigt för våra åsikter så att andra kan förstå innebörden och ta ställning till dem händer det lätt att åsiktsutbyten om minsta kontroversiella ärende förfaller till ett simpelt och dehumaniserande slängande av stämplar på varandra. Det gynnar ingen individuellt, och framför allt inte samhällsutvecklingen.
Eftersom SFV:s ben står stadigt både i utbildningsfältet och i den fria bildningen, har vi en närapå unik insyn i de här frågorna på finlandssvenskt håll. Läsning, i den breda bemärkelse jag beskrivit ovan, är ju inte en fråga för det ena eller andra fältet, utan kanske den viktigaste ingrediensen i det vi kallar det livslånga lärandet.
Johan Aura
Kanslichef, Svenska folkskolans vänner
Texten publicerades som en ledare i SFV-magasinet 3/2025
